torstai 19. kesäkuuta 2014

#4 Kesäheilana Jussina

Tääsä tulis nyt laitsa kuva postaus...

Vietiin Sissi eilen Siuntioon äitin tuttavan omalle tallille kesälomalle. Pääsi jatkamaan viime kesänä syntynyttä romanssiaan... <3 Sissin rakas on "Timppa" niminen Espanjalainen PRE-hevonen. Komea, lihaksikas, valkoinen ja myös pieni! Sissi ja Timppa saavat viikon lomailla vierekkäisissä karsinoissa ja laitumissa. (Hevoset siis viettävät yönsä sisällä, mutta saavat nauttia koko päivän ihanasta tuoreesta heinästä.)

Viime vuonna jo kokeiltiin tätä, että vietiin Sissi juhannukseksi Siuntioon sillä itse menemme pohjanmaalle mökille. Se toimi silloin joten tästä syntyi uusi perinne; kaikki jussiksi lomalle! :) 

Otin Sissistä, onnellisesta laitsalaisesta kuvia. Spurttailuja, leijumisia, kaasutteluja ja syöpöttelyä oli. Sissi oli kunnon pikku pomo ja vaati että kaverit olivat vaan paikoillaan ja hän sai syödä. Jos toisin kävi ja kaverit esimerkiksi kehtasivat liikahtaa tuli Sissi tuhataa ja sataa ja pukkeja loikkien takas paikalle... :D Hahhahah hölmö heppa mulla. :3


"Jiiihaaaa mä oon ihka oikee villihevonen!"

"Kyl mä ny hetken ehin poseerata kans."

Kesäromanssi kukoistaa!

Kaupungin-pölyt pois ja uudet pintaan!

"Sitten venyttely hetki tähän mutakylvyn keskelle!"

"Kaveriiiit hei oottakaa!" Mä en kestä Sissi näyttää niin huvittavalta! :D

"Ihan varmasti tossa oli este...?"

Mutta kyllä rauhassakin pystyttiin olla ja sillon ruoka maistu. ;)

"Sisälle? Okei!"
Ja tää talli... Se oli niin hieno! :O

On toi heppakin aika kaunis... <3



#3 Nurmea, sadetta, vauhtia ja oppeja 2/2

Nonniin nyt olen saanut videot Ypäjän reissusta tehtyä. Toinen videoista on kooste jossa on aikajärjestyksessä pätkiä koko reissusta ja toinen taas on metrin rata kokonaisuudessaan. Että tää videoiden tekeminen sai taas itteni hymyilemään; se reissu vaan oli niin hauska että huhhuh! :D


Kooste Video:



Metrin Rata:

#2 Nurmea, sadetta, vauhtia ja oppeja 1/2

Ypäjä... Se on nyt koettuna sekä minulla että Sissillä. Tai no joo oon mä siellä juoksennellut joskus 10 vuotta sitten. No mutta kumminkin; että se paikka oli hieno! Mä ja Sissi startattiin to ja pe koulua Junioriderbyn merkeissä eli kansallista Helppoa A:ta. Sissillä oli hampaat raspattu vaan vähän ennen kisoja ja kisoissa ratsastin korjatuilla hampailla vasta tokaa kertaa joten Sissi vielä tunnusteeli uutta suutansa. Mutta taas saatiin paljon kokemusta ja hienoja muistoja. La taas fiilisteltiin derbykentällä 90cm ja 100cm. Juku se oli hauskaa ja varsinkin metrissä Sissi oli niin fiilareissa. :) Me yövyttiin ihanassa kartanossa nimeltään Myllykylän Tila. Siellä yöpyi meiän koko matkaporukka; Sissi, minä, äiti, siskoni ja meidän kaksi russelia.

Myllykylän Tilan pihamaisemia.
Myllykylän Tilan Kartano ja matkustus välineet. :)

Myllykylän Tilan talli sisältä (ja Sissin utelias issikka naapuri :3)

Molemmat koulupäivät rämmittiin kamalassa, kylmässä ja märässä vesisateessa... Koulukisat menivät torstaina oikeen mukavasti. Radalla asiat sujui toivotusti ja siististi ja prossia tuli 61,8%. Tosi ylpee oon siittä että saatiin ekat 7 pistettä ravilisäykseen ja askellajeihin! JESS! :D Sissi oli koko radan läpi tasanen ja hyvä. Tosta radasta jäi kivat fiilikset!

"Poseeraanks mä ny kauniisti?"

Perjantaina taas Sissi oli alkuverkassa tosi kiva mutta radalla jätin Sissin ihan liian yksin ja mun kädet oli ihan järkyttävästi! Siinä sähläyksissä unohdin radankin kertaalleen... Oho. Prossia tuosta suorituksesta tuli 58,8% (Jos rata ei olisi unohtunut olisi ollut noin 60%). Suoritus parani loppua kohden ja kehnoksi jäi oikeastaan vaan raviohjelma. Laukkaohjelma oli jo aika hyvä. :) Loppuverkassa maltoin kuunnella äitini ohjeistuksia kunnolla niin johan Sissi alkoi liikkumaan, se oli hieno! Ei siihen muuta vaadittu kun että keräsin vähän ohjia ja nostin käsiä 10cm. Kokemusta saatiin ja nyt tiietään mitä korjataan! :)

Lauantai, lauantai... Se oli niiiin hauska päivä! Sissi kaivoi esiin estehevospuolensa ja todella yritti parhaansa. Se oli niin innoissaan ja yritteliäs. 90cm luokassa Sissi vielä vähän pohti esteitä ja nurmea samoin kun kuski "Mietti mites täällä ratsastetaan?" Yks pudotus tuli koska mä ite möhlin lähestymisen. Tultiin liian läheltä ja ei ihan 10+ ryhdissä. Metrin luokassa Sissi oli vielä mooonta kertaa parempi. Radalla ei enää pohdittu esteitä tai nurmea vaan antoi mennä vaan. Oikeat laukatkin tulivat suht usein vaikka ne ovat meillä välillä olleet ongelmana. Tähänkin rataan kuitenkin mahtui pudotus mukaan sillä yhdelle esteelle oli pitkä tie ja ennen estettä unohdin ottaa Sissin puolipidätteillä takas. Sissi sitten hyppäs suoraan päin tiputetun esteen ylintä puomia. Mutta varsinkin metristä itselleni jäi tosi hyvät fiilikset! :) Tiputusta lukuunottamatta se oli ehdottomasti meidän paras rata!

Mutta kyllä tämän Ypäjä reisssun perusteella sanon että uudelleen tullaan! Kisat olivat mukavat ja kiva yöpymis paikka löytyi! Videoita tulee heti kun saan niitä tehtyä. ;)

100cm jänöhyppy verkkaa :D

100cm verkkaa

100cm verkkaa; kyllähän se ihan hyvin hypätäkki osata :)
















Kuvat ovat äitini ja minun ottamia kaikki.



   





tiistai 10. kesäkuuta 2014

#1 Tästä se sit lähtee...

Eli moikka vaan kaikille jotka tänne sivulle on tullu! :) Olen Nora Svensk 15-vuotias tyttö etelä-suomesta. Minulla on 11-vuotias Oldenburg tamma Saira B, "Sissi". Sissi minulla on ollut jo noin neljän vuoden ajan. Ala ja ylämäkiä meille on sattunut tuon reitin varrelle; tulevista sellaisista pyrin teille täällä kertomaan. Eli jaahas, tää nyt ois sitten mun eka blogi. Täällä mun ois tarkotus kertoa meiän (mun ja Sissin) arjesta, kisoista ja kaikesta muusta hauskasta.

Sissin kanssa kisaamme sekä koulua että esteitä. Esteitä tällä hetkellä alueella tasolle 100cm asti ja koulua kansallisissa tasolla Helppo A. 


Sissistä voisin sen verran sanoa että hevosena se on luotettava kun sen oppii tuntemaan... välillä se osaa kyllä olla aika kana. Pyörät, traktorit yms ei hetkahduta ollenkaan, mutta kukka, kivi tai kakkakasa voi olla maailman loppu. ;) Sissi on kuitenkin maailman kiltein ja todellakin kaikkien kaveri. Sissi on myös herkkä prinsessa, asioiden pitää olla hänelle just oikein tai ei oikeen kelpaa. Ruoka toisaalta kelpaa oikeestaan miten vaan... :)


Itse olen syntynyt hevos perheeseen joten hevosia meillä on ollut aina. Äitini on hevosharrastaja myös, joten Sissi onkin meidän yhteinen heppamme. Myös pikkusiskoni on alkanut viihtyä enemmän ja enemmän tallilla.


Mutta vielä kerran tervetuloa seuraamaan meidän kisakuulumisia, treenejä ja kaikkea muutakin! Ohessa muutama kuva tältä vuodelta. Ja niin, mielellään otan palautteita, toiveita ja kommentteja vastaan.



Sissi tänään ennen juoksutusta


Meiän eka yhteinen He A
Laakson aluekisat 90cm