keskiviikko 24. kesäkuuta 2015

#18 Det var roligt!

Oli kyllä taas niiiiin kivat estekisat Laaksolla! 17.6. käytiin jälleen seuramme järjestämissä estekisoissa! :) Niinkun oottekin saattanut nähdä meiän kalenterista mentiin 90cm ja 0vp oli tuloksemme. Kisat onnistui kokonaisuudessaan hyvin jälleen! :D

Verkassa Sissi tuli tosi nopeesti avuille ja oli hyvin ratsastettavissa; intoa oli ja moottoria löytyi mutta moottorin hallinta pysyi täysin kuskilla kuitenkin. Saatiin oikeet laukatkin nyt jo suurimmiks osin heti hyppyjen jälkeen ilman vaihtoja. Oisko edistysta ja rutiinia taas viime kertaan nähden? Sissi tuli kans aika kivan pyöreeks verkassa. XD Olikos nää este vai koulukisat?



Se näki esteen XD :3


Radalla Sissi toimi kanssa just niin kuin kuin pyysin. Jotkut hypyt tuli hieman lähelle estettä mutta itse hypyt oli kuitenkin hyviä. Ei tullut ns töksähdyksiä. Oltiin molemmat rataan tyytyväisiä. XD Into radalla vei vauhtia välillä aika reippaaks muttei kuskailuksi kuitenkaan. On nää loikkimiset vaan kivoja juttuja! En nyt sen enempää osaa sanoa, kiva rata mun mielestä varsinkin kun ollaan nyt oltu enemmän koulutuuppareita. :)

Tässä vielä video radasta:




Hhoohhhooijjaaaa suoritus takana ja tallille lispuille :)





maanantai 15. kesäkuuta 2015

#17 Ypäjä & kisaviikko 1/2

Keskiviikkona aamutreenit kotona, kotiin pakkaamaan ja sitten kohti Ypäjää!:) Sissi oli kotona mennessä oikeen kiva ja mentiin sitten sen verran lyhyesti että pystyi käymään vielä Ypäjällä illalla 20min verran ratsastamassa Sissi pyöreeksi kisakentällä. Kuten yleensä, Sissi otti renosti kisapaikalla ja oli heti sitä mieltä että tääläpä on mukavaa asettaudutaan kodiksi. :) Ratsastaessa Sissi oli hieman pörheänä niinkuin kisoihin kuuluu mutta se on vaan plussaa! Ei Sissi mitään kyttäillyt vaan oli itsekkin innoissaan olevan tuntuinen, söppänä. Kisahoitajana mukanani oli pikkusiskoni Rosa. Innolla kaksikko Rosa ja Sissi käveli ympäriinsä tallialueen pihaa ja laidunsi kaikilla mahdollisilla vihreillä. Rosa myös varmisti että Sissi sai sopivasti sokeria, omenoita, haleja ja pusuja. :)

Pieni käytävän vallotus... XD

Torstaina meillä oli startti kivasti puolen päivän jälkeen luokan ensimmäisinä. Ratana Helppo A 2, eli mun mielestä looginen ja kiva rata! :) Kaikki aamuaskareet, tallityöt ja radan kertaukset ehti tehdä hyvin ennen myöhäsempää starttia. Ehdin myös hyvin letittää Sissin ja päädyin laittamaan kuminauha letit jotta ne saisi yöksi pois niin Sissin olisi mukavampi nukkua ja levätä seuraavaa päivää varten. Torstaina Sissi oli oikeen mukava ratsastaa. Reipas ja avuilla. Monet asiat saatiin ratsastettua verkassa selkeästikkin paremmin kun keskiviikon treeneissä. Ravi lisäyksetkin, jotka on mulle vaikeita ratsastaa, (pyydän helpolla liikaa) oli verkassa aika kivoja. Sissi tuli kyllä sellaiseksi että sai tyytyväisenä mennä radalle. :) Mikä kivointa Sissi oli radallakin tosi kiva! Tehtiin voisin väittää meiän best ever ravi lisäykset radalla. Nyt saatiin niissä pyöreys pysymään ja askel venymään. :) Laukka ohjelma kokonaisuudessaan oli ehjä ja siisti, lisäyksetkään ei ollu kiireiset vaan vahvat. Ravissa väistöt oli hiukan jännittyneet. Äitin kanssa radan jälkeen huomasimme että satulasta oli jäänyt hassut hikijäljet (penkki siis painanut niin että sivuttais liikkeet olleet epämukavia). Laitettiin seuraavalle päivälle "toffot" satulan alle ja paransi homman! ;) Sissi väisti perjantaina oikeen tyytyväisesti. Käyntikin saatiin taas Sissin tasolle, sille tasolle missä sen kuuluisi olla, sillä Sissillä on hieno käynti. Saatiin osioita korjattua ja prossat oli 61,379%. Tyytyväisiä oltiin.

Tortai iltana hoidettiin Rosan kanssa Sissiä. Käytiin käveleskelemässä Ypäjän metsissä, syöteltiin yms. Rosa otti musta ja Sissistä illalla myös söpöily kuvia. :3 Päästiin suht aikasin nukkumaan niin että jaksettais perjantaina hyvillä fiiliksillä ja hyvällä latauksella kisat!

Super kisa apulainen karsinaa laittamassa <3




Perjantain starttimme oli reilu tunnin myöhemmin eli kahden aikaan. Jälleen kerran ehti kaikki toimet tehdä hyvin ennen kisoja. Rosa sai nukkua ja mä kävin hoitamassa aamutallin. Rosa oli tullut mulle kisa jeesiin suoraan leiriltä niin pienellä oli vähän väsy. :) Sissikin lepäili aamulla rauhassa. Neiti kävi usealla päikkärillä aamun mittaan sillä aina kun menin tallille Sissi taas pötkötteli siellä. Sissi nautti myös rennosta letityksestä niin etten tarvinnut jakkaraa. Sissi pötköttelli ja mä sain kyykkiä kun letitin. :) Mitä turhaan seistä kun voi pötköttää...



Perjantain suoritukseen kuten jo mainitsin laitoimme "toffot" satulan alle. Niistä oli selkeesti apua sillä Sissi oli tyytyväisempi väistöjen suhteen. Perjantain rata oli Helppo A Kenttäkilpailuohjelma nro 6, eli meiän henkilökohtasesti vaikein Helppo A. Viime kaudella parhaat prossat kyseisestä radasta on ollut vajaat 59%. Verkassa Sissi tuli äkkiä rennoks ja oli ihmeen herkkä ja reipas vaikka sää olikin aikasta nihkee... +25 ja ei ollenkaan tuulta, huhhuh! Otettiin verkassa väistöja jotta ne sais vielä rennommiks ja nythän ne sujui tosi kivasti! Jälleen oli hyvä fiilis mennä radalle. :D Radalla Sissi oli herkkä ja reipas muttei aivan yhtä reipas kun torstaina. Kuumuus ehkä teki vähän tehtäväänsä varsinkin kun oli toinen kisapäivä jo takana. Ravi ohjelma oli kuitenkin kokonaisuudessaan siisti. Lisäyksissä ois voinu olla asteen enemmän tempoa mutta aivan riittävät ne noinkin oli. Laukka ohjelma oli taas tosi kiva! Ollaan selkeesti saatu laukkaohjelmat radoilla nyt toimimaan! Niitä on niin kiva ratsastaa! :D Laukka lisäyksissäkin Sissi lähti niihin oikeen innolla. :)

Radan jälkeen odotin prossia innolla. Oli fiilis että ois nyt enemmän kun ne vajaat 59% mitä ollaan tästä ohjelmasta saatu... Ja kun kuulin että oli tullut 61,485% olin todella tyytyväinen, jess! Kävästiin rentona ja palkitsevana loppuverkkana Ypäjän ihanissa maastoissa Marthan ja Hatti-ponin kanssa käveleskelemässä.


Takissa nappi söpösti auki... XD
Kivat fiilikset tästä Ypäjä reissusta jäi. Tasaset siistit suoritukset kumpanakin päivänä. :) Muistelin tässä että edelliset kisat jotka menin nivelillä tais itse asiassa olla samat kisat vuos sitten... Siihenkin nähden meni oikeen kivasti! :D Nyt eteenpäin kohti keskiviikon hyppelyitä; jee!

tiistai 9. kesäkuuta 2015

# 16 Baby steps but getting there

Kuten jonkin aikaa sitten postauksessa oon kehunut - Sissi on mennyt paljon eteenpäin. Ryhti, liike, halu ja taito on kaikki kehittynyt. Kyllä omasta ratsastuksestanikin vaan eron huomaa. Molemmilla ero vuoden takaisiin suorituksiin on huima. On se vaan kiva välillä katsoa taakse päin ja huomata kehitystä! :D Löysin koneelta mun alkuvuonna tekemän kouluratsastus kehitysvideon mun ja Sissin taipaleelta. Tässä videolla siis on klippejä niiltä ajoilta kun alkoi tulla selkeitä kehitys askelia koulutreenailussa. Videot on siis aikalailla alku keväältä (maneesi kaudelta vielä). Pätkät on ihan kotitreeneistä ja myös aluevalmennuksista. Nyt kun tää video löyty teki mieli jakaa vähän meiän kehityksestä videota tännekkin. :)




maanantai 8. kesäkuuta 2015

#15 Pomppufiilis

Esteitä jee sanoo Sissi!
Ollaan nyt loppu keväällä kaivettu estekamat esiin jälleen. Pari hyppäriä on ollut ja sitten päätettiin mennä Laaksolle harjoituskisoihin 80cm niin pääsis meneen kunnon rataa. Laakso kun on maastolenkin päässä niin sinne on niin helppokin mennä ja paikkana Sissi tykkää siitä kovasti! Treeneissä ollaan jo korkeempiakin kun 80cm menty mutta korkeus ei ollut kisojen tärkein asia vaan enneminkin hauskuus ja taas rutiinin haku olivat mitä haimme. Voin kyllä sanoa että molemmilla oli hauskaa!

Sissi oli niin söötti kun ekan kerran tänä keväänä taas laitoin estekamat ja käveltiin Olympikselle (kentälle jolla emme yleensä mene koulua vaan lähinnä juoksutetaan, hypätään tai muuta kivaa). Sissi selkeesti huomas että nyt aiotaan hypätä. Virtaa löyty aivan uudella tavalla ja pieni vaan törisi kun oli niin innoissaan. Lähestymiset yms sujui helposti, Sissi hoisi. :) Vaikka tyyppi oli tosi innoissaan se myös kuunteli, korkeintaan moottori törisi tai oli vauhtia mutta mitään ei kytätty kaikki oli kivaa! Kerran neiti tiputti puomin ja se selkeesti potutti... XD (ei oo sen jälkeen tänä keväänä sit tiputellu hahhah). Tällä ekalla hyppärillä saimme vaan kolme estettä käyttöön mutta saatiin niistäkin open johdolla rata väännettyä. Että oli taas kivaa hypätä. Sissin ilme ja olemus oli sellainen että JES mua ollaan ymmärretty! Seuraavan päivän kouluilussakin huomas että on kyllä tyytyväinen hevonen alla. :)

Tokalla hyppely kerralla saatiin usean esteen rata kayttöömme. Verkata "jouduimme" koulukentällä sillä traktori oli siivoamassa Olympiksella puita ja puskia. Hyppyjä siellä aloitellesakin sama kone oli siellä edelleen mutta eipä se Sissiä haitannut. :) On mulla fiksu pikku tamma. :3 Otettiin muutama yksittäinen verkka hyppy ja sit mentiin rata noin 80+cm korkeudella ja myös 90+cm korkeudella. Nyt pitää hehkuttaa... toimi kyllä kun unelma! Kuskikin selkeesti jo taas muistanut mitä hyppääminen on ja Sissi edelleen söötin täpinöissä ja opettajan roolissa. "Mä kyllä hoidan tän - INNOLLA". :) Taaskaan ei ollut ongelmia hypätessä - virran hallintakin toimi nyt kun itse muistin miten tehä puolipidätteitä. Oon myös huomannu että molemmilla hyppäreillä vaihdot on sujunu tosi hyvin, se on myös helpottanut niitä koulutunneilla. Esteet ja koulu tukee toisiaan selkeesti. ;)

Kolmas hyppäri, tai no hyppy kerta olikin jo Laakson kisat 2.6. eli viime tiistaina. Mentiin sinne ihan fiiliksellä että pidetään hauskaa. Sitä se oli jo heti verkassa. Jo kun nostin laukan verkassa huomasin hevosesta miten tytyväinen se oli että taas hypättäis kisoissa. Tiesin siis että hauskaa tulisi olemaan. Verkassa Sissi myös näytti että virtaa ja ruutia satulan alta löytyy mutta oli kuitenkin hyvin ratsastettavissa. Avut pelas, hevonen oli kiva ja kuski muisti ratsastaa. Voisin siis vaan sanoa että verkka oli aikas jee ja hevonen ei parempi ois voinu olla! :) Radalla sama into ja draivi jatkui. Aika reipasta tempoa mentiin enkä hirveesti pyydellyt Sissiä hidastelemaan. Esteet oli sen verran matalia että ne pääsis yli ilman paljoa kokoamisia yms. Vaikka vauhtia löytyi huomasin Sissistä että se hyppäis kyllä kaiken yli niin kun sillä tapana onkin. Sen juttu ei oo kieltää, kun hypätään niin hypätään! :D Sarjalla kyllä mentiin aika reunasta ja jouduinkin kädellä ohjeistaa Sissiä sarjan b-osalla keskemmäs estettä. Sissi ymmärs pyynnön ja kyllä kiltisti korjas. Radan vikalla esteellä oli melkeen hassua miten Sissikin huomas sen olevan vika ja ei muuta kun pientä spurttausta radan loputtua hahhah! Iskän ja äitin kannustukset innosti Sissiä vaan lisää. Reipas 0vp ja hyvä fiilis tuli tästä radasta. Arvostelu oli sellainen että kaikki puhtaan radan menneet saivat ruusukkeen joten mekin sellaisen kotiin veimme. :)
Alla vielä video Laakson hyppelyistä.



lauantai 6. kesäkuuta 2015

#14 On our feet again

Haluaisin näin alkuun pahoitella päivitys taukoa joka on kevään ajan ollut. Ysin kevät vaati paljon tsemppaamista, puskemista ja jaksamista. En vaan saanut aikaani riittämään tänne... Suuri alamäki joka tuli viime keväänä vastaan oli äitini sairastuminen. Se vei ajatukseni täysin muualle ja vei myös kaiken ajan jonka pystyin siihen käyttää. Halusin olla hänen tukenaan ja luonaan. Nyt onneksi tilanne on jo parempi, suunta oikea ja toipuminen hyvällä mallilla. Voi sanoa että we are standing on our feet again.

Peruskoulu tapaleeni sain päätökseen noin viikko sitten. Silloin fiilikset oli haikeat mutta myös jännittyneen innokkaat. Olen ollut samassa koulussa yhdeksän vuotta niin kuin monet ystaväni . Ikävä päättäreissä ja sen jälkeenkin tuli... Monia muistoja, kinoja, ilon hetkiä ja etenkin kasvamista on tapahtunut juuri siinä koulussa. Olen saanut kokea vaikka mitä ja kasvattanut juureni siellä. En muuttaisi hetkeäkää siitä mitä olen kokenut siellä ollessani; en hyviä enkä huonoja hetkiä. Huonoista hetkistä on opittu ja niiden myötä kasvettu ihmisinä ja hyvistä hetkistä on tullu ikuisia muistoja. Ihmisistä jotka ovat joskus olleet kavereitani ja sitten ystäviäni ovat muodostaneet perheen. Vaikka on haikea fiilis tiedän että näemme vielä. Osaan kuitenkin olla innoissani tulevasta. Uusi koulu ja uusi kaikki. Lukio on seuraava niin sanottu etappini. :D

Tämän postauksen myötä halusin myös kertoa että tulen nyt kesällä taas aktivoitumaan blogini kanssa. Koulu on saatu päätökseen ja hankalat ajat selätetty. Nyt mulla on siis aikaa ja ajatuksia tänne... paljon! Mulla on pari postaussa "jonossa" ja pyrin saamaan ne mahdollisimman pian tänne! Mutta vielä... Hyvää kesää kaikille! :)

Kuva päättäreist murujen kaa <3