Joulukuun 16, 2015...
Koirani Jekun 10-vuotis syntymäpäivä
JA päivä, joloin uusi kaverini, uus heppani, saapuu Rusalle! <3
Mutkien kautta se oma löytyi kuin löytyi. Ei sitä montaa kierrosta tarvinnut keventää, kun vaan tuli fiilis, että tässä se on.
Voisimpa sanoa, että tämä oli ensimmäinen kokeilemistamme hevosista, joista tämä fiilis tuli satasella! Joku siinä osui kohdilleen, Lerppa on just se oikee mulle!
Tähän meiän hepan löytö tarinaan liittyy vielä se hassu juttu, että talli josta Leru on kotoisin, on sama paikka jossa aloitin ratsastamaan. Aloitin siellä James nimisellä teräspappa shettiksellä, joka vieläkin asuu siellä 21-vuotias pappa. <3 Paikka, josta minun ratsastukseni sai alkunsa myös auttaa minua jatkamaan lajin parissa... Hassu yhteensattuma...
Mutta tosiaan, Lerun laiva saapuu 15:30 satamaan tänään ja minä, äitini ja isäni menemme poikaa vastaan Rusalle! Ihana saada Leru kotiin!
Ohessa videoa kun olimme kokeilemassa Lerua... tästä se lähtee! :)
P.S. Super Sissin ihanaa elämää voi nykyään seurata neidin uuden ihanan omistajan Beccan ja hänen kaverinsa blogista: http://tyttoenergia.blogspot.fi/
Rakas Sissi,
Yhteistä elämää lähes 7 vuotta, jostain mitä ei olisi erityisemmin ratsastukseksi voinut kutsua siihen missä olemme nyt, tai no mihin pääsimme, mahdtottomuuksia todistettu mahdollisiksi, hieman ujosta nuoresta tammasta parhaaksi ystäväkseni ja ennen kaikkea yhteinen taipaleemme... Yhteistä taivaltamme kukaan ei meiltä voi viedä, eikä kukaan sitä paikkaa minun elämästäni tule viemään. Voin täysin rehellisesti todeta, että sinä opetit minulle hevosista ja ratsastuksesta kaiken sen millä pääsin alkuun. Opetit minut ratsastamaan, opetit minut kisaamaan ja ennen kaikkea annoit minulle intohimon, lajin joka on minulle kaikki kaikessa ja opetit unelmoinaan.
Kaikkea sinussa muistelen kyynel silmässä ja itku kurkussa, mutta en surulla. Vuotemme olivat opettavaisia sekä minulle, että sinulle. Nyt vain tuli aikamme sanoa kiitos ja näkemiin. Antaa yksi viimeinen hali ja toivottaa onnea tulevaan. Veit minut tasolle josta annoit onnen potkun minulle eteenpäin ja minä sain sinut näyttämään kaikki puolesi ja opettamaan minulle kaikkea. Minun tuli aika antaa sinun päästä sinulle sopivampaan treenailuun. Tavoitteeni kasvoivat yli sen mikä oli sinulta oikein pyytää ja sinulle oli oikein päästä jonnekkin missä pääsisit loistamaan; kaveriksi, esteiden ja koulun pariin ja nauttimaan ulkoilusta enemmän. Kaikki hyvä ei siis lopu aikanaan vaan jatkaa hyvää muaalla.
Mikä parasta tiedän 10000% varmuudella että pääsit loistavaan uuteen kotiin jossa voit hyvin ja nautit elämästäsi täysillä. Hankoon... kaupunkiin joka oli meidän yhteinen kesä kisaparatiisi. On jotenkin hassua miten tämä ympyrä sulkeutuikaan... <3
Hankoon liittyvät meidän suurimmat kisasaavutuksemme. Sea Horse week, pakko myöntää, siellä olimme aika hyviä. Toinen minulle huikea kisakokemus on ollut Ypäjän kisaviikko. Ensin menimme kansallista koulua ja sitten hyppäsimme derby kentällä. Myös ekat "isot" kisat, eli hevoshullu powercup jää ikuisesti mieleeni. Se oli melkoinen seikkailu. Vaikkei ne menneet aivan loppuun asti suunnitelmien mukaan ne loivat pohjaa meidän muille kisoille.
Kaiken kaikkeaan kehityskaaremme... se on ollut aikamoinen. Kun katsoo mistä lähdimme on hienoa nähdä mihin pääsimme, yhdessä. Joskus tulin treeneistä pettyneenä kun en saanut asioita toimimaan mutta toisinaan kuin papupata selittäen miten super mentiin. Kehityskaaremme myös toi minut tähän pisteeseen missä halusin painottua kouluratsastajaksi. Olimme aluevalmennuksissa ja siellä jostain syystä minulle vain tuli kouluratsastuksesta "wau tää on kivaa fiilis". Siihen asti olin ollut päättäväinen estekuski ja koulu oli tylsää...
Muistoja kertyy 7 vuodessa paljon... ei muuta voi sanoa. Kerran vielä haluan kiittää sinua rakkaintani ja toivottaa sinulle kaikkea hyvää tulevaan. Aika menee nopeasti mutta tiedän tulevani näkemään sinut vielä... <3 siispä näkemiin, näkemiin rakas Sissini <3
Sanoin kuvaamattomasti rakastaen,
Nora
Ekoista koulukisoista ja voitto tuli huhhuh
Ensimmäiset ulkokoulukisamme
Prisessan yleinen tarhapuuha -päiväunet <3
Lähtökuopissa ensimmäisellen pitkälle kisamatkalle. Siilinjärvelle powercup finaaliin!
Ensimmäinen 100cm luokkamme.
Ensimmäinen helppo A jonka prossat tais olla 65% ja sillä voitimme luokkamme... :)
Ensimmäisistä kansallisista kisoista He:A luokka joka kuului Junnucuppiin
Ypäjän derbykentälle 100cm luokkaa ennen verkasta
Ypäjän kisahoitaja hommissa :D
Hangon 100cm jolla irtosi oikein ruusuke :)
Neiti kesäheinä lomakohteessa Meri-Teijo
Jouluaatto fiilistelyjä kun oltiin oltu aattoaamu ratsastuksessa ahh se oli kivaa!
Tää tais olla meiän eka ulkona ratsastettu Va:B
Tän vuoden kisaviikoilla tyytyväinen kuski ja heppa poseeraa kenttäkilpailuohjelman jälkeen joka meni tosi hyvin (ohjelma meiän henk.koht. baikein... :D)
Meiän tokavikat yhteiset kisat joissa hevonen omalla suorittamisellaan mun mittapuissa ylitti itsensä <3
Tämän kaiken myötä haluan vielä kerran kiittää siitä kaikesta jonka minulle annoit. En unohda hetkeäkään. Kiitos rakkain Sissi sulle on ikuisesti erityinen paikka mun sydämessä!
Aluemestaruuksien imussa kisoihin taas peräkkäisenä viikonloppuna. Matka Järvenpäähän luokkana Helppo A:10. Kiva rata kivoissa puitteissa. :)
Rata taas treenattiin kokonaisuudessa läpi kertaalleen ja muuten mentiin pätkiä siitä sen mulaan mikä tuntui "treenausta tarpeen olevalta". Muun muassa lisäykset saatiin treenattua "erillistreeneinä" aivan huippu vireeseen.
Verkkaan mennessä ja verkan alussa Sissi oli mukavan säpäkkä ratsastaa. Oli myös kiva ja pehmee kädelle ja avuille muutenkin. Yön sateista johtuen verkka oli aika pehmee ja pikku hiljaa vuoromme lähestyessä alkoi huomaamaan, että Sissi alkoi jo vähän väsähtämään.
Radalla Sissi kuitenkin pienestä voiman puutteesta huolimatta tsemppas hyvin. :) Ravilisäyksistä oon super ylpee -Sissiksi ne oli tosi hyvät! Rata muutenkin näytti videolla aika tasaselta ja hyvältä. (Hepan väsymys siis tuntui selässä enemmän kun näkyi.) Välillä sen tunteen vuoksi käytin liian kovaa pohjetta näin paljastaen muille, että Sissi ei ollut aivan reippaana... Lisäksi unohdin kerran radan... Huomasin väärää tietäni mennessä, että no ei nyt täällä pitänyt olla ja sit tuomari jo vihelsikin pilliin. No näitä valitettavvasti sattuu, vaikka harmittihan tuo oma moka...
Laukkaohjelmassa olisin toivonut, että olisin ratsastanut vasemman lisäyksen enemmän. En kuitenkaan sitä viittinyt tehdä silläSissin laukasta aloin huomaamaan, että jos nyt pyydän jotain lisää se vaihtaisi... :p Takaosa käännökset olivat paemmat kun edellis viikolla joten se tuli parannettua. :)
Kokonaisuudessaan olin ihan tyytyväinen rataamme. Prosenttimme olivat 59,4%, sisältäen kahelta tuomarilta -2 mun väärinraatsastetusta tiestä. Prossat olis siis ilman väärinratsastusta olleet reilu 60%, joten ihan hyvät fiilikset oli ja tyytyväinen olin! Kohokohtiin varsinkin! Jotkut kohokohdat olivat kautemme parhaita, tai melkeipä kisojemme parhaita. Näihin onnistumisiin sisältyi nuo hehkuttamani lisäykset! :D
Tähän rataan oli oikein hyvä päättää kisakautemme ja kisamme <3
Kiitos kaudestamme Sissi! <3
Äkkilähdöllä kisoihin, jiiiiii!
Aluejoukkuemestaruuksiin saatiin seuralta kutsu vasta viikkoa ennen kisoja. Oli helppo päätös vastata, että mielellään lähden edustamaan seuraamme sinne, vaikka nyt olikin ollut kisa taukoa. Oli niin makee päästä joukkuekisoihin, sillä niissä fiilis on niin erillainen. Sellainen että mennään joukkueena yhdessä. :) Oltiin Sissin kaa oltu ennen aluejoukkuemestaruuksia otettu aika rennosti. Kotitreenailuja oli ollut ja kotona treenailtu, mutta kisoissa ei oltukkaan melkeen 2kk käyty... Hups ehtikin tosi nopeesti tulla taukoa XD
Ei siinä muuta sitten siinä viikon aikana kun, että kuski opetteli radan ja treenattiin sitä hepan kanssa valmentajan valvovan silmänalla. Oli niin kiva taas päästä vähän enemmän tosissaan treenaan. Sissille selkeesti sopii tällänen vähän kevyempi treenaaminen kun kaikki treenit sujui ja hevonen todella oli ja on edelleen elämänsä vedossa!
Kisoihin lähti ekaa kertaa fiiliksellä että joo kisat tuo sellasen adrenaliini boostauksen ja pienen jännityksen, mutta ylimäärästä jännitystä ei ollut. Mulla oli sellanen olo, että heppa kyllä teis kaikkensa mulle ja mäkin kaikkeni sille -tehtäis tästä meille hieno rata! :)
Verkassa Sissi oli super! En oikeen muuttais siitä hetkestä mitään. Alotin rennosti ja pikkuhiljaa nostin sitä ylemmäs. Sissi teki just mitä pyysin ja pääsinkin pyytämään ja tekemään asiat tosi kevyillä avuilla.
Fiilis säilyi radallakin. Oli huikee ratsastaa radalla siten, että heppa teki just mitä pyysin ja ilosena ja reippaana. Ei tullut ollenkaan sellasta "nyt ollaan aitojen sisällä"-lukkoa. Oli kivaa molemmilla :) Yhen käynninkauttavaihdon otin liian suurella pidätteellä ja siitä tuli sellanen "Mitä? Häh?"-tilanne ja Sissi siirty ensin raviin, sit laukkaan ja sit vast saatiin käynninkautta vaihto aikaseks. Takaritkin oli kehnot. Ennen ensimmäistä Sissi otti pysähdyksen ja toinen oli liian laaja.
Mulla ja äitillä kuitenkin oli super fiilis radan jälkeen. Rikot oli selkeet, mutta muuten rata oli tasanen ja siisti. :)
Prosentit saatuani hämmästyin. Tuomareilla oli vahvoja näkemyseroja ja ilmeisen tiukka skaala. Saamamme prosentit siis olivat 56,458. Tuomarit olisivat halunneet enemmän kokoamista ja ilmeisesti se tällä kertaa rokotettiin tiukasti.
Kisoista jäi kuitenkin itelle hyvä fiilis itse radasta ja siitä fiiliksestä mikä ratsastaessa oli. :) Kiva oli olla taas radalla ja vielä kivempi oli, että hevonen suoritti mielellään ja teki mitä pyysin. :)
Uusi koulu, uudet ihmiset, lukio, a new chapter so to say. Aikaa on taas kulunut viime päivityksistä. Ollakseni täysin rehellinen paljon aikaa on menny uuteen kouluun; siihen valmistautumiseen ja nyt itse kouluun. Lisäksi ei oo ollu oikein mitään sen erityisempää kirjotettavaa mihin ois saanut motivaation niin että ois paneutunu aiheeseen ja saanut päivityksen siitä tehtyä. Iso, hieman raskas, muutos luultavasti edessä... :( Siitä kuitenkin myöhemmin lisää kun on ajankohtaista ja varmaa. Toinen pieni kiva juttu sen sijaan kans mahdollinen ja varmistuu tässä pian! En viitsi mitään virheellisiä tietoja tänne laukoa niin kummastakin myöhemmin lisää.
Sissin kaa on siis aika menny oikeastaan nautiskellessa. Sen kanssa päässy aina tauolle lukiolaisen elämästä. XD Pari kertaa ollaan hypättykkin ja aina niin sööttiä miten Sissi siitä nauttii. <3
Jos kelään tulee mitään ideoita mistä haluaa mun kirjottelevan saa mielellään kertoa! Onko kellään siis ehdotuksia? Kaikki ehdotukset tervetulleita. Itsekkin pyrin aiktivoitumaan ja saamaan blogin taas herätettyä!
Tässä huvikseen video 2013 talvelta kun Sissi veti showta hiihtäjille! :)
Heips! Postaamiseen on taas tullut taukoa kun muutettiin viime kuun vaihteessa ja oli hässäkkä päällä. Olin siis kesätöissä meidän raksalla niin työpäivätkin oli vikojen viikkojen aikana 8h luokkaa, joskus enemmän, joskus vähemmän. Noh, mutta remppa valmistui ja kuun vaihteessa kesän ainoiden helteiden aikaan päästiin muuttamaan. :) Siellä sitten jo saatiin aika hyvin muutettua ja kamat purettua ja laiteltua uudelleen. Sit olikin hyvä hetki lähteä Teijoon hengähtämään. Täällä ollaan nyt jo vaikka kuinka monena kesänä käyty nollaamassa.
Lomalle lähti koko poppoo: heppa, koirat, me ja kaikki urheilu vehkeet (uus muuttokuorma XD). Sissi oli alkuun pari päivää hiekkatarhassa ja pääs sitten pikkulaitsalle niin että pääsis sulavasti tottumaan kokopäivän mittaiseen ulkoiluun ja heinään yms. Maanantaina kuitenkin pääs jo kunnon laitsoille ja on nauttinut täysillä. Sissilläkin ollut sen verran kunnon treenii ja kisoja jo alkukaudesta että tällänen rento meininki ja loma on oikein ansaittu! :) Laitsalle viedessä Sissi on kuulemma pitänyt tallityöntekijöille shown esittäen lisätyt ravit, passaget yms. XD
Tänään käytiin jo testaamassa maastoja äitin ja koirien seurassa. Ohessa muutama puhelin laatuinen kuva tuolta reissulta. Toivotaan että nää tälläset tän päiväset säät jatkuis! Oli aika täydellinen sää tänään ja pääs taas viettään KESÄÄ! :D
Oli kyllä taas niiiiin kivat estekisat Laaksolla! 17.6. käytiin jälleen seuramme järjestämissä estekisoissa! :) Niinkun oottekin saattanut nähdä meiän kalenterista mentiin 90cm ja 0vp oli tuloksemme. Kisat onnistui kokonaisuudessaan hyvin jälleen! :D
Verkassa Sissi tuli tosi nopeesti avuille ja oli hyvin ratsastettavissa; intoa oli ja moottoria löytyi mutta moottorin hallinta pysyi täysin kuskilla kuitenkin. Saatiin oikeet laukatkin nyt jo suurimmiks osin heti hyppyjen jälkeen ilman vaihtoja. Oisko edistysta ja rutiinia taas viime kertaan nähden? Sissi tuli kans aika kivan pyöreeks verkassa. XD Olikos nää este vai koulukisat?
Se näki esteen XD :3
Radalla Sissi toimi kanssa just niin kuin kuin pyysin. Jotkut hypyt tuli hieman lähelle estettä mutta itse hypyt oli kuitenkin hyviä. Ei tullut ns töksähdyksiä. Oltiin molemmat rataan tyytyväisiä. XD Into radalla vei vauhtia välillä aika reippaaks muttei kuskailuksi kuitenkaan. On nää loikkimiset vaan kivoja juttuja! En nyt sen enempää osaa sanoa, kiva rata mun mielestä varsinkin kun ollaan nyt oltu enemmän koulutuuppareita. :)
Tässä vielä video radasta:
Hhoohhhooijjaaaa suoritus takana ja tallille lispuille :)
Keskiviikkona aamutreenit kotona, kotiin pakkaamaan ja sitten kohti Ypäjää!:) Sissi oli kotona mennessä oikeen kiva ja mentiin sitten sen verran lyhyesti että pystyi käymään vielä Ypäjällä illalla 20min verran ratsastamassa Sissi pyöreeksi kisakentällä. Kuten yleensä, Sissi otti renosti kisapaikalla ja oli heti sitä mieltä että tääläpä on mukavaa asettaudutaan kodiksi. :) Ratsastaessa Sissi oli hieman pörheänä niinkuin kisoihin kuuluu mutta se on vaan plussaa! Ei Sissi mitään kyttäillyt vaan oli itsekkin innoissaan olevan tuntuinen, söppänä. Kisahoitajana mukanani oli pikkusiskoni Rosa. Innolla kaksikko Rosa ja Sissi käveli ympäriinsä tallialueen pihaa ja laidunsi kaikilla mahdollisilla vihreillä. Rosa myös varmisti että Sissi sai sopivasti sokeria, omenoita, haleja ja pusuja. :)
Pieni käytävän vallotus... XD
Torstaina meillä oli startti kivasti puolen päivän jälkeen luokan ensimmäisinä. Ratana Helppo A 2, eli mun mielestä looginen ja kiva rata! :) Kaikki aamuaskareet, tallityöt ja radan kertaukset ehti tehdä hyvin ennen myöhäsempää starttia. Ehdin myös hyvin letittää Sissin ja päädyin laittamaan kuminauha letit jotta ne saisi yöksi pois niin Sissin olisi mukavampi nukkua ja levätä seuraavaa päivää varten. Torstaina Sissi oli oikeen mukava ratsastaa. Reipas ja avuilla. Monet asiat saatiin ratsastettua verkassa selkeästikkin paremmin kun keskiviikon treeneissä. Ravi lisäyksetkin, jotka on mulle vaikeita ratsastaa, (pyydän helpolla liikaa) oli verkassa aika kivoja. Sissi tuli kyllä sellaiseksi että sai tyytyväisenä mennä radalle. :) Mikä kivointa Sissi oli radallakin tosi kiva! Tehtiin voisin väittää meiän best ever ravi lisäykset radalla. Nyt saatiin niissä pyöreys pysymään ja askel venymään. :) Laukka ohjelma kokonaisuudessaan oli ehjä ja siisti, lisäyksetkään ei ollu kiireiset vaan vahvat. Ravissa väistöt oli hiukan jännittyneet. Äitin kanssa radan jälkeen huomasimme että satulasta oli jäänyt hassut hikijäljet (penkki siis painanut niin että sivuttais liikkeet olleet epämukavia). Laitettiin seuraavalle päivälle "toffot" satulan alle ja paransi homman! ;) Sissi väisti perjantaina oikeen tyytyväisesti. Käyntikin saatiin taas Sissin tasolle, sille tasolle missä sen kuuluisi olla, sillä Sissillä on hieno käynti. Saatiin osioita korjattua ja prossat oli 61,379%. Tyytyväisiä oltiin.
Tortai iltana hoidettiin Rosan kanssa Sissiä. Käytiin käveleskelemässä Ypäjän metsissä, syöteltiin yms. Rosa otti musta ja Sissistä illalla myös söpöily kuvia. :3 Päästiin suht aikasin nukkumaan niin että jaksettais perjantaina hyvillä fiiliksillä ja hyvällä latauksella kisat!
Super kisa apulainen karsinaa laittamassa <3
Perjantain starttimme oli reilu tunnin myöhemmin eli kahden aikaan. Jälleen kerran ehti kaikki toimet tehdä hyvin ennen kisoja. Rosa sai nukkua ja mä kävin hoitamassa aamutallin. Rosa oli tullut mulle kisa jeesiin suoraan leiriltä niin pienellä oli vähän väsy. :) Sissikin lepäili aamulla rauhassa. Neiti kävi usealla päikkärillä aamun mittaan sillä aina kun menin tallille Sissi taas pötkötteli siellä. Sissi nautti myös rennosta letityksestä niin etten tarvinnut jakkaraa. Sissi pötköttelli ja mä sain kyykkiä kun letitin. :) Mitä turhaan seistä kun voi pötköttää...
Perjantain suoritukseen kuten jo mainitsin laitoimme "toffot" satulan alle. Niistä oli selkeesti apua sillä Sissi oli tyytyväisempi väistöjen suhteen. Perjantain rata oli Helppo A Kenttäkilpailuohjelma nro 6, eli meiän henkilökohtasesti vaikein Helppo A. Viime kaudella parhaat prossat kyseisestä radasta on ollut vajaat 59%. Verkassa Sissi tuli äkkiä rennoks ja oli ihmeen herkkä ja reipas vaikka sää olikin aikasta nihkee... +25 ja ei ollenkaan tuulta, huhhuh! Otettiin verkassa väistöja jotta ne sais vielä rennommiks ja nythän ne sujui tosi kivasti! Jälleen oli hyvä fiilis mennä radalle. :D Radalla Sissi oli herkkä ja reipas muttei aivan yhtä reipas kun torstaina. Kuumuus ehkä teki vähän tehtäväänsä varsinkin kun oli toinen kisapäivä jo takana. Ravi ohjelma oli kuitenkin kokonaisuudessaan siisti. Lisäyksissä ois voinu olla asteen enemmän tempoa mutta aivan riittävät ne noinkin oli. Laukka ohjelma oli taas tosi kiva! Ollaan selkeesti saatu laukkaohjelmat radoilla nyt toimimaan! Niitä on niin kiva ratsastaa! :D Laukka lisäyksissäkin Sissi lähti niihin oikeen innolla. :)
Radan jälkeen odotin prossia innolla. Oli fiilis että ois nyt enemmän kun ne vajaat 59% mitä ollaan tästä ohjelmasta saatu... Ja kun kuulin että oli tullut 61,485% olin todella tyytyväinen, jess! Kävästiin rentona ja palkitsevana loppuverkkana Ypäjän ihanissa maastoissa Marthan ja Hatti-ponin kanssa käveleskelemässä.
Takissa nappi söpösti auki... XD
Kivat fiilikset tästä Ypäjä reissusta jäi. Tasaset siistit suoritukset kumpanakin päivänä. :) Muistelin tässä että edelliset kisat jotka menin nivelillä tais itse asiassa olla samat kisat vuos sitten... Siihenkin nähden meni oikeen kivasti! :D Nyt eteenpäin kohti keskiviikon hyppelyitä; jee!
Kuten jonkin aikaa sitten postauksessa oon kehunut - Sissi on mennyt paljon eteenpäin. Ryhti, liike, halu ja taito on kaikki kehittynyt. Kyllä omasta ratsastuksestanikin vaan eron huomaa. Molemmilla ero vuoden takaisiin suorituksiin on huima. On se vaan kiva välillä katsoa taakse päin ja huomata kehitystä! :D Löysin koneelta mun alkuvuonna tekemän kouluratsastus kehitysvideon mun ja Sissin taipaleelta. Tässä videolla siis on klippejä niiltä ajoilta kun alkoi tulla selkeitä kehitys askelia koulutreenailussa. Videot on siis aikalailla alku keväältä (maneesi kaudelta vielä). Pätkät on ihan kotitreeneistä ja myös aluevalmennuksista. Nyt kun tää video löyty teki mieli jakaa vähän meiän kehityksestä videota tännekkin. :)
Ollaan nyt loppu keväällä kaivettu estekamat esiin jälleen. Pari hyppäriä on ollut ja sitten päätettiin mennä Laaksolle harjoituskisoihin 80cm niin pääsis meneen kunnon rataa. Laakso kun on maastolenkin päässä niin sinne on niin helppokin mennä ja paikkana Sissi tykkää siitä kovasti! Treeneissä ollaan jo korkeempiakin kun 80cm menty mutta korkeus ei ollut kisojen tärkein asia vaan enneminkin hauskuus ja taas rutiinin haku olivat mitä haimme. Voin kyllä sanoa että molemmilla oli hauskaa!
Sissi oli niin söötti kun ekan kerran tänä keväänä taas laitoin estekamat ja käveltiin Olympikselle (kentälle jolla emme yleensä mene koulua vaan lähinnä juoksutetaan, hypätään tai muuta kivaa). Sissi selkeesti huomas että nyt aiotaan hypätä. Virtaa löyty aivan uudella tavalla ja pieni vaan törisi kun oli niin innoissaan. Lähestymiset yms sujui helposti, Sissi hoisi. :) Vaikka tyyppi oli tosi innoissaan se myös kuunteli, korkeintaan moottori törisi tai oli vauhtia mutta mitään ei kytätty kaikki oli kivaa! Kerran neiti tiputti puomin ja se selkeesti potutti... XD (ei oo sen jälkeen tänä keväänä sit tiputellu hahhah). Tällä ekalla hyppärillä saimme vaan kolme estettä käyttöön mutta saatiin niistäkin open johdolla rata väännettyä. Että oli taas kivaa hypätä. Sissin ilme ja olemus oli sellainen että JES mua ollaan ymmärretty! Seuraavan päivän kouluilussakin huomas että on kyllä tyytyväinen hevonen alla. :)
Tokalla hyppely kerralla saatiin usean esteen rata kayttöömme. Verkata "jouduimme" koulukentällä sillä traktori oli siivoamassa Olympiksella puita ja puskia. Hyppyjä siellä aloitellesakin sama kone oli siellä edelleen mutta eipä se Sissiä haitannut. :) On mulla fiksu pikku tamma. :3 Otettiin muutama yksittäinen verkka hyppy ja sit mentiin rata noin 80+cm korkeudella ja myös 90+cm korkeudella. Nyt pitää hehkuttaa... toimi kyllä kun unelma! Kuskikin selkeesti jo taas muistanut mitä hyppääminen on ja Sissi edelleen söötin täpinöissä ja opettajan roolissa. "Mä kyllä hoidan tän - INNOLLA". :) Taaskaan ei ollut ongelmia hypätessä - virran hallintakin toimi nyt kun itse muistin miten tehä puolipidätteitä. Oon myös huomannu että molemmilla hyppäreillä vaihdot on sujunu tosi hyvin, se on myös helpottanut niitä koulutunneilla. Esteet ja koulu tukee toisiaan selkeesti. ;)
Kolmas hyppäri, tai no hyppy kerta olikin jo Laakson kisat 2.6. eli viime tiistaina. Mentiin sinne ihan fiiliksellä että pidetään hauskaa. Sitä se oli jo heti verkassa. Jo kun nostin laukan verkassa huomasin hevosesta miten tytyväinen se oli että taas hypättäis kisoissa. Tiesin siis että hauskaa tulisi olemaan. Verkassa Sissi myös näytti että virtaa ja ruutia satulan alta löytyy mutta oli kuitenkin hyvin ratsastettavissa. Avut pelas, hevonen oli kiva ja kuski muisti ratsastaa. Voisin siis vaan sanoa että verkka oli aikas jee ja hevonen ei parempi ois voinu olla! :) Radalla sama into ja draivi jatkui. Aika reipasta tempoa mentiin enkä hirveesti pyydellyt Sissiä hidastelemaan. Esteet oli sen verran matalia että ne pääsis yli ilman paljoa kokoamisia yms. Vaikka vauhtia löytyi huomasin Sissistä että se hyppäis kyllä kaiken yli niin kun sillä tapana onkin. Sen juttu ei oo kieltää, kun hypätään niin hypätään! :D Sarjalla kyllä mentiin aika reunasta ja jouduinkin kädellä ohjeistaa Sissiä sarjan b-osalla keskemmäs estettä. Sissi ymmärs pyynnön ja kyllä kiltisti korjas. Radan vikalla esteellä oli melkeen hassua miten Sissikin huomas sen olevan vika ja ei muuta kun pientä spurttausta radan loputtua hahhah! Iskän ja äitin kannustukset innosti Sissiä vaan lisää. Reipas 0vp ja hyvä fiilis tuli tästä radasta. Arvostelu oli sellainen että kaikki puhtaan radan menneet saivat ruusukkeen joten mekin sellaisen kotiin veimme. :)
Alla vielä video Laakson hyppelyistä.
Haluaisin näin alkuun pahoitella päivitys taukoa joka on kevään ajan ollut. Ysin kevät vaati paljon tsemppaamista, puskemista ja jaksamista. En vaan saanut aikaani riittämään tänne... Suuri alamäki joka tuli viime keväänä vastaan oli äitini sairastuminen. Se vei ajatukseni täysin muualle ja vei myös kaiken ajan jonka pystyin siihen käyttää. Halusin olla hänen tukenaan ja luonaan. Nyt onneksi tilanne on jo parempi, suunta oikea ja toipuminen hyvällä mallilla. Voi sanoa että we are standing on our feet again.
Peruskoulu tapaleeni sain päätökseen noin viikko sitten. Silloin fiilikset oli haikeat mutta myös jännittyneen innokkaat. Olen ollut samassa koulussa yhdeksän vuotta niin kuin monet ystaväni . Ikävä päättäreissä ja sen jälkeenkin tuli... Monia muistoja, kinoja, ilon hetkiä ja etenkin kasvamista on tapahtunut juuri siinä koulussa. Olen saanut kokea vaikka mitä ja kasvattanut juureni siellä. En muuttaisi hetkeäkää siitä mitä olen kokenut siellä ollessani; en hyviä enkä huonoja hetkiä. Huonoista hetkistä on opittu ja niiden myötä kasvettu ihmisinä ja hyvistä hetkistä on tullu ikuisia muistoja. Ihmisistä jotka ovat joskus olleet kavereitani ja sitten ystäviäni ovat muodostaneet perheen. Vaikka on haikea fiilis tiedän että näemme vielä. Osaan kuitenkin olla innoissani tulevasta. Uusi koulu ja uusi kaikki. Lukio on seuraava niin sanottu etappini. :D
Tämän postauksen myötä halusin myös kertoa että tulen nyt kesällä taas aktivoitumaan blogini kanssa. Koulu on saatu päätökseen ja hankalat ajat selätetty. Nyt mulla on siis aikaa ja ajatuksia tänne... paljon! Mulla on pari postaussa "jonossa" ja pyrin saamaan ne mahdollisimman pian tänne! Mutta vielä... Hyvää kesää kaikille! :)
Kuten jokainen hevosharrastaja tietääkin, kaikkea sitä näiden eläinten kanssa kokee; sen Sissi on minulle kyllä hyvin opettanut. Tulee epäonni mutta siitä sitten taas ylämäki ja tämä kaava toistuu. Se mihin itse uskon on, että kaikella on tarkoituksensa. Jokainen asia johtaa seuraavaan, joka taas seuraavaan. Esimerkiksi se, että jokin asia tapahtuu juuri tiettyyn aikaan, näet jonkun henkilön tai asian juuri sinä hetkenä, tapaat uuden ihmisen tai asiat muuttuvat. Kaikki nämä ovat kuin suunniteltuja palasia ja jokainen niistä palasista on merkkinä jostain. Tästä olen saanutkin esimerkkejä niin hevosten parissa kun myös ystävieni kanssa. Hevosista voisin vielä sanoa sen verran, että niiden kanssa elämä on porras kerrallaan etenemistä. Yksi porras on aina muutos tai askel joka johtaa seuraavaan.
Tästä pohdikelevasta alusta voinkin siirtyä itse asiaan. Eli, muutoksiin minussa ja Sississä. Voisin väittää että viimeisen kuukauden parin aikana on tapahtunut suurin muutos mikä minussa ja Sississä on koskaan tapahtunut. Tuntuu vihdoin siltä kuin palaset loksahtaisivat paaikoilleen ja asiat alkavat toimia ja sujua. Sissistä on kaivautunut esiin liikettä ja mä oon oppinut istumaan niin kuin kouluratsastajan kuuluu.
Tavoitteenahan meillä on nyt ensikaudelle he a ja va b ratoja kansallisella tasolla. Koulutuuppari musta tuli! :) Ennen olin siitäkin niin varma - olen esteratsastaja piste. Niin vaan sekin muuttui, osittain Sissin muutosten avittamana. Kyllä me jotain hyppäämmekin mutta koulu on nyt se meidän pää juttu.
Niin vaan nää muutokset ja palaset tulee; yllättäen ja loksauttaen uusia palasia yhteen. Nyt onneks suunta mun ja Sissin polulla taas näyttää siltä miltä sen kuuluisikin, nousujohteiselta.