perjantai 12. joulukuuta 2014

#11 Back in business (kaikin puolin)

Elikkä joo... Tässä on nyt muutama kuukausi viime blogi postauksesta vierähtänyt. Nyt ois kuitenkin taas tarkotus kirjotella aktiivisemmin. Tässä ajassa ollaankin käyty ehkä pahin alamäki ja myös nopein ja paras ylämäki. HIHS jäi meiän osalta täysin pimentoon, muutettiin itse Vantaalta Helsinkiin ja koulussa ollut kiireitä, talleilua mainitsemattakaan.
"You know you've hit the bottom when there are only two things that could happen. You either stay at the bottom or get the hell up!" 
 Eli mä olin ollut luokkaretkellä näin ysi-luokan kunniaks Berliinissä, Saksassa. Sitten tultiin sieltä muistaakseni takasin perjantain ja lauantain välisenä yönä. Lauantaina menin sitten tallille ja ratsastelin normaalisti Sissin. Sissi oli siis tällöin vielä ihana ja reipas (JA TERVE) oma itsensä. Sunnuntaina oli Sissin vapari ja minä äitini kanssa meninne katsomaan Emile Faurien kurssia Rusalle.

Maanantaina 8.9. asiat kuitenkin sitten muuttui ikäviksi... Kengittäjän tullessä tallille hän huomasi että nyt ei Sissillä oo kaikki ok. Se kuolasi todella paljon ja karsinan seinissä oli kuolaa ja verta. Kengittäjä sitten huomasi että Sissin kieli oli repeytynyt. Eli sillä oli kieli revennyt puoleen väliin asti poikki. Naapurissa ollut hevonen oli ilmeisesti puraissut Sissin kieltä voimalla ja sitten oli hevoset rykäisseet jotenkin... Sehän tässä on kun varmuuttaa äksidentistä ei saa kun ei kukaan muu sitä nähnyt kun Sissi ja vierustoveri (Sissillä naapuri vaan toisella puolella).

Mä olin tällöin vielä täysin tietämätön asiasta kunnes joskus 18 jälkeen soittelin äitille innoissani. Mä olin saanut s-postia siitä että olin päässyt suoraan alue-estevalmennuksiin. Voitte kuvitella sen shokin kun soitin äitilleni innoissani ja tämä vastaa että joo mutta se saa odottaa sillä klinikalla ollaan. Mä sitten nappasin bussin ja lähin kattomaan Sissiä. Itkin bussissa niin että eräs ihana nainen selitti että kyllä asiat järjestyy ja antoi nenäliinan ihana :) .

Klinikalla meille kerrottiin että oli älyttömän hyvä että kengittäjä huomas ton kielen sillä muuten siihen olisi kerennyt tulla jo niin paljon kuoliota että isohko pala olisi pitänyt poistaa kokonaan. Nyt kuin ihmeen kaupalla asiat selvis rauhotuksella, puhdistuksella, tikkauksella ja sopivalla lääkityksellä. Tai niin me luultiin ja toivottiin... Kotiin päästiin torstaina.

Rauhotuksen vaikutuksen lakatessa kutteri alkoi maistua sillä piti paastota.

Kotiin päästyä eli muutama päivä äksidentin jälkeen.

... Vuorokaus meni kotosalla ja saatiin perjantaina juoksuttaa (ilman kuolaimia). Sissi juoksi rauhallisesti ja vaikutti suuta lukuunottamatta oikeen hyvältä. Suuhun kurkatessa asiat ei kyllä mun ja äitin silmään näyttänyt siltä niin kuin pitäis. Sissin kieleen oli tikkejen kohdalle tullut jotain kellertävää ja tikit näytti jotenkin erikoisen löysiltä. Lähetettiin kuvia klinikalle ja nämä sanoivat että ei vielä näytä huolestuttavalta annetaan vaan olla.

Lauantai aamuna valitettavasti heräsimme soittoon tallilta- tikit olivat auenneet. Eikä muuta kun takas klinikalle hoidattamaan uudestaan. Klinikalla meinasin oikeesti saadaa hermoromahduksen. Ensinäkemältä eka lääkäri ilmoitti että Sissi pitäisi kaataa jotta saadaan laitettua kieli uudelleen kokoon. Toi info oli mulle vaan liikaa enkä kyllä henkisesti meinannut kestää sitä ollenkaan. Hevosten nukuttamisessa on kumminkin aika suuret riskit... Noh, toinen lääkäri, espanjalainen guru (takapäivystäjä) tuli tarkistamaan Sissin tilanteen. Hänen sanomisensa tilanteesta piristi minut. Hän sanoi että ei ole järkeä nukuttaa Sissiä sillä seisaalteen suuhun näkee paremmin ja Sissi käyttäytyy rauhotuksessa niin hyvin. Hän vaan sanoi, että viikonlopun yli pidetään Sissiä sielä. Kieli laitettaisiin väliaika tikeillä kiinni ja sitä putsattaisiin useasti kunnes maanantaina se avattaisiin uudelleen ja laitettaisiin kunnolla kiinni.

Sissille laitettiin kanyyli kaulaan jotta lääkkeet pääsivät suoraan sinne minne pitikin. Tulehdus lähti laskemaan, kieli oli puhdas ja maanantain operaatiokin sujui toivotusti. Nyt mun paniikki tasot viimein laski ja mulla oli kyllä niin tööt olo. Sissi vietti vielä koko viikon klinikalla sillä halusimme varmistaa että tikit nyt paranisivat kunnolla ja apu olisi heti lähellä. Käytiinkin joka päivä kattelemassa Sissiä ja taluttelemassa ja harjailemassa sitä. Myös Sissin ihanat hoitajat avustivat meitä ja kävivät käveleskelemässä sielä. Perjantaina poni kotiutui ja nyt kieli oli kunnossa! :)

Sitten olikin kotona luvassa kävelyä ja puuro ruokinta. Sissin puuroissa oli säätämistä koska Sissi ilmoitti että hyi Lucern on pahaa. Ruokien suhteet piti sitten viritellä niin että leseet, Lucern ja Rehab olivat oikeissa mittasuhteissa.




Kieli ja viimesimmät tikit.
 Jostain syystä epäonni vielä jatkui tämän kieli hässäkän jälkeen. Kun saatiin aloittaa juoksuttamaan Sissiä huomattiin että se oli tosi jäykkä ja liikkui ep, niin kuin olisi ontunut joka jalkaa. Sissillä kävi hieroja, mutta tämä ei auttanut hirveästi, sanoi että niska kannattaisi tsekata ja samoin jalat. Eikä muuta kun taas klinikalle...
                          ... Sissillä oli kuivunut niveliä jaloista ja niska venähtänyt. Niska oli luultavasti venähtänyt rykäyksessä kielen puremisesta johtuen. Sen hoito oli onneksi vaan viikko-pari venyttelyä ja ikään kuin lepoa. Nivelet sen sijaan olivat kuivuneet siitä johtuen että Sissi oli jäänyt suoraan kisakunnosta melkeen koppihoitoon. Nekin saatiin voitelemalla ja levolla kuntoon. Samalla klinikka reissulla päätimme varmuuden vuoksi kuvauttaa Sissin että löytyiskö jotain muuta mutta niissä onneksi ei ollut mitään vikaa! :)

Jatkettiin siis vielä lepoa. Tuttu kävely sai jatkua ja käveltiin viikko apuohjilla jotta Sissi venyttelisi niskaa samalla. Pikkuhiljaa pääsi selkään kävelemään. Sitten saikin jo vähän ravata. Pikkuhiljaa otettiin laukkaakin. Pian oltiinkin koulutunneilla ja sitten estetunneilla. Ja Sissi se oli niin innoissaan ja iloinen tehdessään töitä. Sama into onkin jatkunut ja sitä riittä todella hyvin edelleen. Sississä heräsi aivan uusi puoli esiin.

Mikä parasta Sissi oli ja on nyt terve ja kaiken lisäksi elämänsä parhaassa vedossa! En tiedä mikä se on; onko se lepo, pitkä ei minkään tekeminen vai perusteellinen hoito, mutta jokin on nyt kyllä tehnyt tehtävänsä. Nyt Sissi vaikuttaa oikeen elämäänsä tyytyväiseltä!

Niin kuin monet sanovat, pohjalta voi vain nousta!



tiistai 23. syyskuuta 2014

#10 Sea Horse Week Ekstrat

Moikka kaikille!
Nyt sain viimein videoita tekastua tuolta Sea Horse Weekiltä- Elikkä eka video on keskiviikolta ja toka torstailta. :) Ja eipäs mulla tähän nyt oikeen enempää sanottavaa oo kun noista kisoista on tullut jo kaikki niin hyvin sanottua! ;) Joten tässä nyt oiskin nää videot:





tiistai 16. syyskuuta 2014

#9 Sea Horse Week 2/2

Melkeen hävettää kun taas jotenkin sitä aikaa on vierähtänyt ennen kun oon tänkin tekstin saanut väsättyä... No mutta nyttten tää sitten tulis! :)

Eli kuten viime kirjotuksessa kerroinkin olimme Sea Horse Weekillä kahtena päivänä. Yhteensä kolmessa luokassa. Alunperin suunnitelmana oli neljä luokkaa. 90cm ja 100cm kumpanakin päivänä. Tämä suunnitelma kuitenkin muuttui sillä hevonen oli niin hyvä ja ylitti itsensä niin jätinne toisen päivä, eli torstain 24.7. 100cm luokan pois. Päätökseen myös vaikutti torstain paahtava kuumuus. Aateltiin palkita sitten Sissiä vähän kevyemmällä päivällä.


Torstai:
Aurinkoa ja lämpöä oli tää päivä täynnä. Aamu kyllä tuntu vähän viileältä. Herätyskello soi mökillä jo 4:30 ja sitten olikin lähtö Meri-Teijosta kohti Hankoa. (Meri-Teijosta on omakin teksti linkki tässä). Hankoon saavuttuamme alkoi tulla aamu pikku hiljaa. Tai tätä mieltä me lomalaiset oltiin! :p Sillon vielä keli oli viileä.

Käveltiin äitin kanssa aamupuuhasteluiksi 90cm rata läpi jonka jälkeen meillä oli hyvin aikaa. Kerettiin syömään aamupalakin! :D Rata oli tosi kiva! Mukavia ja ei liian haastavia teitä. Rata oli sen tyyppinen että olisi mulle ja Sissille aikasta hyvä. :)

Sissi oli nyt verkassa eilisten verkkojen sekoitus. Eli se oli yksinkertaisesti sanoen aika täydellisessä vireessä! :) Sissi tuntui juuri siltä miltä se parhaimmillaan tuntuu. Avuilla, innoissaan, luottavainen ja luotettava, nuo olivat sanoja millä kuvata sen hetkistä Sissiä. Radalle sitten olikin tosi kiva fiilis mennä. Ei ollut turhia jännitkysiä yms. Radallakaan ei mitään ihmeempiä paineita tarvinnut ottaa eikä turhaan aikaa ratsastaa. Arvosteluna oli clear round.

Ja siitä radasta... no siitä voi vaan sanoa että siihen oli täydellinen lopettaa nää kisat meiän osalta. Rata oli tosi siisti, hypyt laadukkaita, laukka eteenpäinvievä, fiilis super molemmilla ja aikakaan ei ollu huono! :D Eli 0vp tästä tuli.

Hymyssä suin sitten vietiin Sissi lepäämään karsinaansa. Ennen Sissin lepoa puunailtiin Sissiä ja käytettiin se suihkussa. Lisäksi syöteltiin Sissiä ja käveleskeltiin Hangon kauniissa puistoissa. Loppu päivän aikana käytiin meidän ihanan kisajengin (Sissi lukuunottamatta) kanssa Hanko Sushissa syömässä ihanat lounaat ja mentiin Ellan kanssa uimaan mereen. Oi että oli ihana pulahtaa vileään mereen! :D Päivällä vielä ihailtiin kisoja hetkisen ja sitten suunnattiinkin takaisin Meri-Teijoon. Sissi pääsi ansaitusti laitumille ja me muut menimme kohden rantaa.

Mutta vielä kerran miettien Hankoa... Oli se taas yksi tai no varmaan isoin kohokohta tänä kesänä!
Tässä olisi taas paljon kuvia Ella Grangärdin ottamana. ;)

90cm <3

"Este joka on niin mun väreissä!"
Hankoon... ruokaa! :)

Hanko cityn talli alueita.

Heppa-autot ovat valloittaneet Hangon!

Lady sai zeebra asunsa. "Nyt voin mennä kirmailemaan savannille!" :)

Hangon maisemia.
Hankoon Helsinkiä pakoon! Ja todellakin! :D
Joo ja siis ne videot radoista tulee tänne ennemmin tai myöhemmin. :)

keskiviikko 27. elokuuta 2014

#8 Sea Horse Week 1/2

Nyt vihdoin sain aikaa tehä tätä Sea Horse Week postausta! Varotan heti että kuvia on paljon! Ja pakko tässä heti alussa sanoo että toi kyseinen kisa on mun ehdoton suosikki kaikista kisoista ja kesän ehdoton must. Siellä on aina kaikki järjestetty niin hyvin, toimihenkilöt ja henkilökunta tosi mukavia, paikka aivan älyttömän hieno, radat kivoja ja se fiilis on uskomaton. Hangosta onkin aina jääny hyvät fiilarit ja tuntuu siltä että meiän parhaat suoritukset on aina tullu sieltä. Se Hangon ilmapiiri jotenkin antaa mahollisuuden suorittaa rennosti jolloin yleensä ne parhaat tuloksetkin tulee! :D

Ennen näitä kisoja Sissi oli tosiaan ehtiny olla siellä laitsalla noin puolitoista viikkoa ja olikin tosi tyytyväinen elämäänsä. Vähän vaan se lähtö Hankoa kohden oli Sissin mielestä tylsää koska joutu jättämään laitumet taakse. Matka kuitenkin sujui loistavasti niinkuin yleensä. Ja meiän ilmottautumisten ja karsinan laittojen jälkeen kun Sissi laitettiin jabaan se heti totesi että kotona ollaan ja piehtaroi ja pötkötti jabassa tyytyväisenä. Sekin näyttää tykkäävän Hangosta aivan yhtä paljon kun mä! :D Mutta aattelin tässä postauksessa nyt kertoa keskiviikosta ja tehdä toisesta päivästä erillisen postauksen. Eli meiän päivät oli ke ja to 23.7.-24.7.


Keskiviikko:
Keskiviikkona saavuimme hyvissä ajoin Hankoon sillä laitoimme Sissille karsinan kuntoon ja hoidimme ilmottautumiset yms. Ennen omaa starttiani tutustuimme expo-alueeseen joka oli muuten todella hyvä. Yksi parhaista kisa expoista varmasti!

90cm oli meillä ekana luokkana ja vähän mua jännitti sillä Sissi oli saanut laitsalla aika pitkälti lomailla ja mua jännitti miten se toimis. Mutta Sissistä jo verkassa huomas että se oli aika tyytyväinen itseensä ja mun ratsastukseen. Sain sen tosi äkkiä avuille ja Sissillä oli intoa juuri niinkuin pitäisikin. Oli kiva huomata miten innoissaan se oli! Se imi esteelle erillailla kun ennen; nyt vaikutti olevan takaata paremmin alla. Verkka kuitenkin tuntui menneen äkkiä ja tuossa tuokiossa meidät huikattiin radalle, se oli menoa nyt! :D

90cm rata oli sellanen missä taas kateltiin vähän missä löytyy jarru, terhakkuus ja avut muutenkin. Kaikki noi löyty yllättävän hyvin. Samoin löyty myös ponnistus paikat jotka ovat mulle jostain syystä aina kisoissa hankalia... Kakkos esteen hyppy oli ehkä kyllä vähän läheltä edelleen... Mutta muuten rata olikin semmoista tasasen varmaa innokasta menoa kunnes tuli vika este... Toin Sissin niin huonosti sille sillä aloin aatella "Herran jestas nolla tulossa! Woopwoop! Bileeeet!" niin tietenkinhän tuo este tuli sitten alas... noh tosi hyvä ja tyytyväinen fiilis jäi tosta radasta kuitenkin! :D Hevonen teki kaiken mitä pyysin ja oli super. ;)
Radan tutkiskelua... :)

Kohti verkkaa ja sen yli! :p

Poijoinggggg

Melkeen sävyissä esteen kaa. ;)

"Mä en haluu osuu tohon esteeseen!"

"Jee me tehtiin se (melkeen nolla) ja nyt saa JUOSTAAA!"

"Huhhuh otti voimille." :)

Noi puitteet ja paikat ja maisemat! :o <3


Tässä välissä meillä olikin pitkä tauko odotellessa 100cm luokkaa joten kävimme Hangon ranoilla syömässä ja lisää perhettäni tuli katsomaan metrin. Kummisetäni, kummitätini, toinen serkkuni, isäni ja pikkusiskoni. :) Aika reippaasti sai syödä sillä sitten olikin taas radan kävely ja hevosen puunaus. Radankävelyssä huomasin että 100cm rataan oli hyödynnetty mahdollisuutta laittaa 110cm esteitä joten niitä sitten tuosta radasta löytyi! ;) ("Jihuuuu jaiks... XD")

Ruokatauolle!

Perfection...

Hankoon Helsinkiä pakoon kyllä todellakin!

Mä en keksi mitä muut sanoo ku täydellinen kesäpaikka...


Mä jotenkin sekoilin ja lulin että oltiin tosi myöhässä niin paniikissa hoputin että nyt verkkaan mars mutta verkkaan saavuttuamme huomasimme että olimmekin aivan aavistuksen etuajassa. XD Siinä sitten otettiin rento verkka vaan muutamalla hypyllä että sai avut tarkastettua. Ei tarvinnut ihmeempää sillä 90cm oli alla. Sissi olikin verkassa tosi hyvä. :D Jotenkin vielä parempi kuin 90cm luokassa.

Hyvän verkan jälkeen siirryttiin kentälle ja näytin uudet esteet Sissille. Sissi tässä välissä löysi kouluhevos moodin ja ravaili kaulakaarella isoa kouluravia. XD Tässä 100cm radassa sain kyllä kokoajan olla hereillä tuolla hepan selässä. Huomas että se eepäröi ja mietti joitain esteitä joten sai välillä äänellä huomauttaa... XD Perusradalla tuli pari huonoa hyppyä, mutta yli meni ilman pudotuksia! ;) Uusinnassa Sissi sitten olikin tooosi hyvä, selkeästi parempi kuin perusradall,a ja siitä taiteiltiin sellanen tulos että 0-0vp ja sijoitus 7.! :D Jeeeee! Ai että oli mullakin suoritusvoitto olo. :) Oma duunaaminenkin palkittiin.

"Oltiinks me koulu vai estekisois?"

Pomppuuuu

Ilmeel mennää ;p

Nyt ollaan kyllä niin sävy sävyyn että huhhuh! :D

"Siis vesimatto! :o"
"Nora etsä tienny että oon lentohevonen?"

Vähän niiku tyytyväisen näkösenä ollaan! JEEEEE! :)


Sitten päivän päätteeksi pesastiin Sissi ja annettiin päivän tähtihetki eli lisikset. :) Ilta pusut ja halit ja sitten mentiin kaikki tyytyväisinä nukkumaan ja eikun seuraavana päivänä uudestaan. :D Huippu fiilarit oli kyllä toiseen päivään lähtee! :)

Videon liitän tähän kun saan sen tehtyä! ;)


torstai 21. elokuuta 2014

#7 Throwback to our summer paradise...

Heips! Nyt alkuun pyytelen anteeks sitä että oon ollu tosi hidas ja laiska päivittään blogii mutta tässä on ollu kaikenlaista häppeninkii; ripari, koulun alku ja kaikkien harrastusten alkaminen... Mutta nyt yritän saada tässä tuleen muutaman jonossa olevan postauksen mahdollisimman reippaasti! :)

Eli samallailla kun joka kesä oltiin tänäkin vuonna Meri-Teijossa mökkilomalla niin että Sissi oli mukana ja sai viettää lomaa siellä meidän kanssa söötissä kylätallissa. Siellä sai olla aamusta iltaan laitsalla ja aika vähällä käytöllä. Eli vietti aikasta täydellistä kesälomaa säidenkin ollessa niin upeita. Itekkin uin, otin aurinkoa, käveleskelin, juoksentelin ja sain syödä tooosi hyvin! :) Oltiin siis siellä 12.7.-27.7. Vietiin Sissi sinne jo 12.7. ja menimme itse Vaasaan serkkuni konffikseen pariksi päiväksi. Tuon Vaasan reissun aikana Sissi onnistui saamaan haavan etujalkaan jonka takia Kemiön kisat meni meiltä sivu suun ja Sissi sai viikon verran ihan lepolomaa... Hankoon kuitenkin päästiin kisaamaan! :) Vähän kyllä ihmetytti miten se sen haavan sai kun kumminkin jännesuojat oli jaloissa... Ja inhottavaa se oli että se haava tuli koska kun oli niin lämmin niin piti usein hoitaa ja putsaa ettei se alkaisi märkimään.

Kuitenkin, jos haavan jättää pois niin loma oli superi. Sai kunnolla rentouduttua ja nautittua kesästä. Nauroimmekin äitin kanssa että aina kun menee Meri-Teijoon niin tuntuu että nyt on kesä. Ihanaa oli myös se että paraskaverini Laura oli kanssamme mökillä noin 5 päivää ja myös äitin siskoni perhe tuli sinne ja sain olla serkkuni Ellan kanssa. Ääääh haluaisin jo takaisin Teijoon! :)

Teijon talilla oltiin laitettu kentän pohja täysin uusiksi ja ai että se oli erittäin hyvä! Sissi on aika nipo kentän pohjista ja varoo heti jos pohja ei ole vakaa yms. Tuolla pohjalla se kuitenkin viihtyi tosi hyvin ja nautti liikkua oikeen isostikkin. :D Mäkin fiilistelin kanget päällä yks päivä ja treenailin niitä keskiraveja (oli kyllä vaikee istuu...).

Mutta tosiaan kävästiin Hangon Sea Horse Weekillä tuolta päin 23.7.-24.7. niin että Sissi jäi Hankoon yötä. Hangosta jälleen kerran jäi kyllä onnistuneet fiilikset! Hangosta pistän vielä erillisenkin postauksen kuvineen.

Hangosta palattua Sissi sai olla aika kevyesti ja nauttia laitumista kunnes palattiin takas Rusalle ja mulla koittikin sitten ripari.
Mutta laittelin nyt tähän sitten kuvia sieltä Teijosta ja kuvat on sekä mun että serkkuni Ella Grangärdin ottamia. Ja kuvia sitten on paljon! :D

Heti Teijoon tulon jälkeen päästiin piha tarhaan! :)

Ja vieressä oli ihana suuri prinssi. :3

Talli sisältä.

Maisemaa

Lisää maisemaa
Tallia ulkopuolelta

"Poseerataan nyt vähän." 
Letti heilahtaa hauskasti. XD

"Tääl on niiin ihanaa!"
Talli kokonaisuudessaan ulkopuolelta ja vasemmalla näkyy maneesia.

Uinneista tulleet koirathan ottaa yleensä aurinkoa!

Maisema mökin terassilta. <3 Tätä noi koiratkin ihaili! :D

Möksän lähellä olleita alpakoita.

Lisää alpakoita!

Piti kokeilla korkeushyppyä. ;)

Lisää mun hyppelyitä :) Yllätyin mutta pääsin yli 125cm :O

Voltti Lauraki pikkusena loikki 120cm :3

Laatu huono... mutta tyylillä mennääään :D
Tallin maastolenkki maisemia.

Mökin rannasta auringonlasku.

Dreamer and distance watcher...